Scramble

Texas Scramble

Alle teamleden slaan af, in overleg kiest men de bal met de beste ligging. Deze plaats wordt gemarkeerd met een marker of tee. De overige teamleden rapen hun bal op. Vanaf de gemarkeerde plek spelen alle teamleden om beurten hun tweede slag. Dit gaat zo door tot men op de green is. Alle teamleden mogen putten tot iemand heeft uitgeholed. Aantal slagen per hole noteren.
Winnaar is het team met het minst aantal slagen over 18 holes

handicap verrekening: Bij Texas Scramble:

• 4 personen HCP verrekening 25%+20%+15%+10% van de laagste naar de hoogste baanhandicap.
    In het geval de organisatie een driebal moet laten meespelen met viertallen is het het best om aan de driebal een virtuele persoon toe te kennen met een baanhandicap afgeleid van HCPindex 20 voor een man of 24 voor een vrouw.

Texas Scramble (3 spelers) 30%+20%+10% van de laagste naar de hoogste baanhandicap.
    Texas Scramble (2 players) 35% van de laagste baanhandicap plus 15% van de speler met de hoogste baanhandicap.

Florida Scramble

Alle teamleden slaan af, in overleg kiest men de bal met de beste ligging. Deze plaats wordt gemarkeerd met een marker of tee. Degene wiens bal wordt gekozen, doet niet mee met de volgende slag. Dit gaat zo door tot men heeft uitgeholed. Aantal slagen per hole noteren. Winnaar is het team met het minst aantal netto slagen over 18 holes

De spelvorm is non qualifying en in principe gewoon Strokeplay maar kan ook als Stableford of Maximum Score gespeeld worden.handicap verrekening bij Florida scramble:

Voor Florida Scramble zijn er geen officiele handicapverrekenings aanbevelingen:
In het algemeen gesteld dien je wat meer mee te krijgen dan bij Texas Scramble omdat steeds éen speler niet slaat.
Voor een team van 4 spelers is een redelijke inschatting: 30%+25%+20%+15% van de laagste naar de hoogste baanhandicap en  35%+25%+%15 voor een team van 3 spelers