Koppelwedstrijd

In een koppelwedstrijd spelen 2 personen als koppel. We spelen strokeplay met het greensome format.

Iedere deelnemer slaat af waarna de koppelgenoten besluiten met welke bal zij verder willen spelen. Dat kan de beste bal zijn, maar van iedere koppelgeno(o)t(e) moet minimaal 7 maal (van de 18 afslagen) de afslag worden gekozen. Dus enige tactiek is hier nodig om niet in de situatie te komen, dat met een heel slechte bal moet worden verder gespeeld omdat anders een koppelgenoot de minimale 7 niet haalt.

Vervolgens om beurten verder spelen met de gekozen bal, totdat er is uitgeholed. Het aantal benodigde slagen wordt genoteerd.

Het koppel krijgt als gezamenlijke playing handicap (0,4x hoogste + 0,6x laagste baanhandicap)
Voorbeeld : A hcp 14 speelt met  B hcp 21. Gezamenlijke hcp (0,4x21+0,6x14)=16,8 afgerond 17 slagen.

De netto score is: het totaal aantal benodigde slagen over 18 holes – gezamenlijke handicap.

Deelname is mogelijk met Handicapindex 54 of lager.

Het koppel met de laagste score is de winnaar.